Symptomen PCOS

De symptomen van PCOS verschillen van persoon tot persoon. Daarom kan PCOS bij elke vrouw anders ervaren worden. Onderstaand vind je een overzicht met de meest voorkomende PCOS symptomen.

• Onregelmatige (of afwezige) menstruatie: Vrouwen die lijden aan PCOS hebben gewoonlijk 8 menstruaties of minder in een jaar, maar menstruaties kunnen ook volledig afwezig zijn.

• Cysten / follikels op de eierstokken: Door verstoringen in de hormoonbalans zullen de follikels zich onvoldoende ontwikkelen, waardoor cysten op de eierstokken ontstaan.

• Overgewicht of gemakkelijke gewichtstoename: Gewicht is voor veel vrouwen met PCOS een probleem vanwege de combinatie van insulineresistentie, een langzamer dan gemiddeld metabolisme en een verstoorde eetlust beheersing.

• Lovehandles: Het gewicht concentreert zich rond de buik en met name boven de heupen.

• Acne: Veel vrouwen met PCOS hebben een hoger dan normaal testosterongehalte (androgeen). Dit kan een vette huid veroorzaken waardoor er acne ontstaat in het gezicht, op de borst en de bovenrug.

• Haaruitval: Vrouwen met PCOS hebben vaak een te hoog testosterongehalte. Het hormoon dihydrotestosteron (DHT) wordt omgezet uit testosteron. DHT bindt zich aan de haarzakjes waardoor ze in de rustfase gaan waardoor het haar dunner wordt en uitvalt.

• Overmatige lichaamsbeharing (ook wel hirsutisme genoemd): Haargroei in het gezicht, op de buik, rug, borst of binnenkant van de dijen.

• Skin tags: Dit zijn losse huidflapjes die vaak voorkomen in de plooien van huid zoals bij de oksels nek of lies.

• Pigmentvlekken: Donkere verkleuringen van de huid die zich ook bevinden bij de huidplooien in de oksels, nek of lies.

• Depressie en stemmingswisselingen: Ongeveer 40% van de vrouwen met PCOS ervaart enkele depressieve symptomen of stemmingswisselingen.

• Hoge bloeddruk of verhoogd cholesterol: Dit gaat vaak samen met het hebben overgewicht en hoge waardes van testosteron.

Symptomen PCOS: Nieuws en tips