Zoeken
  • Sabrina Karskens

De voordelen van Omega-3 bij PCOS

Bijgewerkt op: 7 nov. 2021

Om genoeg omega-3 binnen te krijgen wordt het aangeraden om minstens twee keer per week vis te eten. Toch schijnt de gemiddelde Nederlander maar één keer in de twee weken een stukje vis op zijn bord te hebben liggen. Grote kans dat jij dus ook niet aan genoeg omega-3 komt. Toch is dat wel belangrijk, en al helemaal als je PCOS hebt.

Wat is Omega-3?

Omega-3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Je hebt de plantaardige ALA vetzuren de visvetzuren EPA en DHA. Je kan ALA onder andere vinden in lijnzaad, walnoten, avocado, zeewier en bladgroenten. De EPA en DHA zitten in vis, schaal- en schelpdieren. Met name de vette vissen zoals haring, zalm, makreel en sardines bevatten de meeste vetzuren. Ze maken dit niet zelf maar halen het weer uit de algen die ze eten.

Waar is Omega-3 goed voor?

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de voordelen van omega-3. Zo helpt omega-3 tegen depressie, angst en stress. Het zorgt voor een gezond hart en vaten. Het is belangrijk voor de hersenen en ogen en dan met name bij baby’s en jonge kinderen. Het gaat ontstekingen tegen en kan helpen bij auto-immuunziektes. Een hele waslijst aan voordelen die voor iedereen erg belangrijk zijn.

Omega-3 en omega-6 verhouding

We krijgen tegenwoordig veel te veel omega-6 vetzuren binnen. Deze heb je ook heel hard nodig, maar bij lange na niet in de verhouding waarin wij ze tegenwoordig eten. Vroeger in de oertijd was de verhouding omega-3 tot omega-6 1:1. Nu is dat 1:40. Dit betekent dat we dus 40x teveel omega-6 binnen krijgen. Omega-6 zit in bewerkte voedingsmiddelen, industrie vlees en kweekvis, granen, pinda’s en peulvruchten. Te veel omega-6 in ons lichaam zorgt voor ontstekingsactiviteit en daarbij houdt het ons lichaam druk bezig waardoor het geen tijd meer heeft om omega-3 vetzuren te activeren.

De voordelen van Omega-3 bij PCOS

Buiten de voordelen die omega-3 voor iedereen heeft, zijn er ook nog heel wat extra voordelen voor vrouwen met PCOS.

  • Het is gebleken dat bij vrouwen met PCOS bij wie de verhouding omega-6 tot omega-3 niet goed was, er ook meer mannelijke hormonen (testosteron) in het bloed werden gevonden. Deze zorgen voor heel veel van de vervelende PCOS symptomen zoals acne, overbeharing en haaruitval.

  • Daarnaast werd de lagere hoeveelheid omega-3 in het lichaam ook gelinkt aan slechtere lipiden (vetten) in het bloed. Dit wordt veel beter als de verhouding omega-3 tot omega-6 beter wordt.

  • Omega-3 helpt de vorming van prostaglandines. Prostaglandines hebben wij heel hard nodig om onze hormonen aan te maken. Ze helpen dan ook om onze hormonen weer in balans te brengen.

  • De insulinegevoeligheid wordt verhoogd door omega-3. Veel vrouwen met PCOS hebben te maken met insulineresistentie en kunnen dit dus erg goed gebruiken!

  • Verhoogde insulinewaardes in het lichaam zorgen er voor dat er meer ontstekingsactiviteit plaatsvindt. Omega-3 werkt ook nog eens ontstekingsremmend.

Omega-3 supplementen

Er zijn ontzettend veel omega-3 supplementen beschikbaar. Waar moet je nou op letten bij het selecteren van de juiste supplementen?

Kijk naar de hoeveelheid EPA en DHA in de supplementen. Deze zijn vaak laag en dan heb je er niet zo heel veel aan. Ook is het goed om een capsule met omega-3 open te maken en te kijken of deze stinkt. Omega-3 capsules van vis oxideren namelijk erg snel. Dit kun je ruiken. Als de olie stinkt zal deze meer slecht dan goed voor je lichaam zijn. Je kan ook kiezen voor omega-3 uit algenolie. Vissen halen zelf hier ook hun omega-3 uit dus dan heb je de omega-3 bij bron. Daarbij is dit ook geschikt voor vegetariërs of veganisten. Zelf slik ik deze omega-3 algenolie capsules: https://pcossupplementen.nl/products/testa-omega-3-algenolie


Wil je hulp bij het onder controle krijgen van jouw PCOS? Neem dan contact op via het contactformulier.

Liefs Sabrina




282 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven