Zoeken
  • Sabrina Karskens

De invloed van stress op PCOS

Er is tegenwoordig bijna geen ontkomen aan stress. Het voelt soms dan ook alsof de eisen torenhoog zijn. Een flitsende carrière, mooi gezin, veel vrienden, mooie reizen en hobby’s. Eigenlijk bijna onmogelijk om allemaal tegelijkertijd vol te houden. Toch streven veel mensen hier wel naar, en dat levert een hoop stress op. Maar wat doet stress eigenlijk met je lichaam? En wat heeft het voor invloed op PCOS?

Adrenaline en Cortisol

Ons lichaam reageert nog steeds heel primitief op stress. Oog in oog staan met een woedende beer of een hele spannende presentatie moeten geven zorgt voor hetzelfde effect in ons lichaam.

Bij een kortdurende stress situatie, zoals de presentatie waar ook weer snel een einde aan komt, maken de bijnieren adrenaline aan. Je bloedsuiker stijgt dan razendsnel zodat je een energiekick krijgt waardoor je vroeger kon vechten of vluchten. Je wordt alert, de hartslag gaat omhoog, je pupillen verwijden en de bloeddruk gaat omhoog.

Als de stress situatie langer duurt dan gaat je lichaam cortisol aanmaken in de bijnieren. Cortisol zorgt er ook voor dat je constant een iets verhoogde bloedsuiker hebt zodat je genoeg energie hebt om met de stress situatie om te gaan. Maar daarnaast zorgt het ook dat je immuunsysteem onderdrukt wordt. Je wordt dus niet meer ziek. (Dit is dus zeker niet altijd goed!). Mensen die licht verhoogde cortisolproductie hebben zijn over het algemeen erg alert, perfectionistisch, hebben behoefte aan controle en kunnen goed multitasken. Dit klinkt goed, maar dit is het niet voor je lichaam en hormoonhuishouding.

Stress en insulineresistentie

Een van de meest voorkomende oorzaken van PCOS is insulineresistentie. Stress maakt insulineresistentie erger doordat de stress constant zorgt dat je bloedsuiker verhoogt is. Bij insulineresistentie zijn lichaamscellen als het ware ongevoelig geworden voor het hormoon insuline. Je lichaam moet insuline gaan overproduceren om toch een reactie van de cellen te krijgen. Als je lichaam insuline over produceert gaat het ook testosteron in de eierstokken overproduceren. Dit zorgt voor de vervelende symptomen van PCOS zoals acne, haaruitval, of juist haargroei op ongewenste plekken. In het ergste geval kan het zelfs tot diabetes type 2 lijden.

Stress en progesteron

Progesteron is een heel belangrijk hormoon in de menstruatiecyclus. Als je veel stress hebt dan moet je lichaam cortisol aanmaken om die stress situaties de baas te kunnen. Maar het maken van cortisol gaat in het lichaam ten koste van progesteron. Doordat je minder progesteron overhoudt kan je cyclus langer worden of kan een embryo moeilijker innestelen waardoor de kans op een miskraam toeneemt.

Stress wegnemen

Omdat stress, en dan met name het stresshormoon cortisol, je hormonen in de war schopt is het om te beginnen erg belangrijk om hier iets aan te doen. Wat tegen stress helpt verschilt per persoon. Een paar suggesties waarvan de effecten in veel studies bewezen zijn zijn onder andere het beoefenen van meditatie en mindfulness. Er zijn ook verschillende vormen van Yoga die erg ontspannend kunnen werken zoals restorative yoga.

Denk goed na over wat jouw stress in je leven oplevert. Wat zijn energievreters in jouw dagelijks leven en wat zijn energiegevers? Niet alle stressoren kunnen altijd verholpen worden, maar het kan al helpen als je bewust bent van wat jou stress oplevert.

Daarnaast is het goed om te noemen dat het hebben van PCOS zelf ook stress met zich mee kan brengen. Vervelende symptomen als acne, gewichtstoename en ongewenste haargroei kunnen er voor zorgen dat jouw zelfvertrouwen laag is en dat je daar stress van ervaart. Net als vruchtbaarheidsproblemen die vanzelfsprekend voor stress zorgen en iets met het zelfbeeld van een vrouw kunnen doen. Het kan helpen om hier met anderen over te praten of lotgenoten te zoeken die ook PCOS hebben. Door erover te praten kom je er waarschijnlijk achter dat meer vrouwen in je omgeving PCOS hebben dan je had gedacht.

Realiseer je ook dat toen de mensheid in een meer natuurlijke omgeving leefde, het juist de vrouwen met PCOS genen waren die meer overlevingskans hadden. Zij konden zich juist beter voortplanten en overleven in tijden van schaarste. Er is dus helemaal niets mis met je! Onze huidige omgeving van voeding met bewerkte voeding, gifstoffen en stressvolle levens maakt dat vrouwen met PCOS zich moeten aanpassen.

Wil je hulp bij het onder controle krijgen van jouw PCOS? Neem dan contact op via het contactformulier.

Liefs Sabrina




124 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven