De 5 beste kruiden voor PCOS

Ik ben altijd op zoek naar manieren om PCOS op een natuurlijke manier aan te pakken. Kruiden zijn daar super voor. Ze kunnen ontzettend veel voordelen hebben voor vrouwen die hun PCOS onder controle willen krijgen. Daarom deel ik welke 5 kruiden goed werken bij PCOS klachten.

1. Chinese pioen wortel (Bai Shao)

Chinese pioen wortel is een populair kruid dat de menstruatie cyclus op gang kan brengen en reguleren. Het zorgt voor de ontwikkeling van gezonde follikels (eicellen) door het Aromatase enzym te stimuleren. Dit enzym zorgt ook voor een verbeterde ratio van FSH ten opzicht van LH. Als deze uit balans is vertraagt dit de ovulatie. De Chinese pioen wortel heeft ook een anti-androgene werking. Het gaat daarmee vervelende PCOS symptomen zoals acne, haaruitval en overbeharing tegen doordat het testosteron verlaagt. In de Chinese geneeskunde wordt de Chinese pioen wortel vaak gecombineerd met zoethout of kaneel om PCOS te behandelen. Beiden zitten in PCOS thee en staan onderstaand verder toegelicht. De combinatie van Chinese pioen wortel, zoethout en kaneel kan de productie van testosteron verlagen zonder de productie van oestradiol en androsteendion aan te passen. (1, 2, 3)

2. Dong Quai (Angelica sinensis)

Dong quai (ook wel Chinese Engelwortel) is een chinees kruid dat al sinds jaar en dag gebruikt wordt in de Chinese geneeskunde. In de dong quai wortel zit een chemisch component genaamd ligustilide. Ligustilide zorgt voor een verbeterde bloedcirculatie in de vrouwelijke geslachtsorganen. Dit zorgt voor een verbeterde en regelmatige menstruatiecyclus, verminderde PMS klachten en overgangsklachten en het helpt bij het herstel na een bevalling.

Het reguleert hormonen en werk als phyto oestrogeen. Hierdoor kunnen oestrogeen receptoren geactiveerd worden. Dong Quai zorgt ook voor een verhoogde aanmaak van rode bloedcellen. Het is daarom ook goed voor vrouwen die erg licht menstrueren of laag in hun ijzer zitten.

Dong quai is ook nog eens de enige niet-dierlijke bron van vitamine B-12. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen met PCOS of vrouwen met overgewicht vaak een te laag vitamine B12 gehalte hebben. Zeker als je zwanger wil worden is vitamine B-12 erg belangrijk. Als er te weinig vitamine B-12 is kan dit, net als foliumzuur, de ontwikkeling van de neurale buis bij de baby aantasten.

(4, 5, 6, 7, 8)

3. Zoethoutwortel (Glycyrrhiza glabra)

Zoethoutwortel is erg goed voor de bijnieren en helpt het lichaam om met stress om te gaan. Ook zorgt het voor een vermindering van testosteron in het bloed door bepaalde enzymen te blokkeren die testosteron produceren. Zoethoutwortel werkt daarom ook super tegen vervelende PCOS symptomen zoals haaruitval, acne en overbeharing. Bij vrouwen die het medicijn Spironolacton nemen tegen deze vervelende symptomen kan het de werking van het medicijn versterken.

Naast de anti-androgene werking heeft zoethout ook nog eens een ontstekingsremmende werking. Lees hier meer over ontstekingen en PCOS. Zoethoutwortel kan wel de bloeddruk verhogen dus pas hier mee op als je al last hebt van een verhoogde bloeddruk.

(9, 10, 11)

4. Kaneel

Over kaneel heb ik al eerder een uitgebreid artikel geschreven dat je hier kan lezen. Kaneel heeft voor ieder tal van gezondheidsvoordelen. Maar voor vrouwen met PCOS klachten heeft het extra veel voordeel omdat het insulineresistentie tegen gaat door de bloedsuikerspiegel te reguleren. Daarnaast gaat het ook ontstekingen tegen in het lichaam. Veel vrouwen met PCOS hebben verhoogde ontstekingswaarden in het bloed en last van laaggradige ontstekingen.

Als laatst verhoogt kaneel progesteron en verlaagt het testosteron in het lichaam. Progesteron is vaak aan de lage kant bij PCOS. Dit komt doordat de productie van andere hormonen in ons lichaam zoals cortisol, testosteron en oestrogeen ten koste gaat van de progesteronproductie. Te weinig progesteron zorgt voor lange en onregelmatige menstruaties, schommelingen in het humeur, menstruatiekrampen, een opgeblazen gevoel en gespannen borsten. Daarom is het super dat kaneel helpt het progesteronniveau te verhogen.

(12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19)

5. Munt

Munt heeft ook een erg goede anti-androgene werking waardoor klachten als overbeharing, acne en haaruitval al na 1 maand minder worden. Het bindt testosteron in het bloed waardoor het testosteron afneemt. Ook munt zorgt er voor dat de verhouding tussen LF en FSH verbeterd. Deze hypofyse hormonen regelen de menstruatie en die kan dan ook regelmatiger worden door munt te drinken.

(20, 21, 22)

Al deze kruiden hebben eigenschappen die super zijn om PCOS klachten tegen te gaan. Probeer ze daarom regelmatig te nemen.

Veel liefs,

Sabrina